Forum Forum archiwistyczne Strona Główna Forum archiwistyczne
Forum archiwistyczne dla archiwistów
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Kategoria Bc w archiwum ?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum archiwistyczne Strona Główna -> Problematyka archiwistyczna
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
riscossa



Dołączył: 16 Mar 2017
Posty: 4

PostWysłany: Pią Mar 17, 2017 10:11 am    Temat postu: Kategoria Bc w archiwum ? Odpowiedz z cytatem

Witam, mam takie pytanie otóż, od niedawna zajmuję się porządkowaniem archiwum zakładowego. W spisach z-o znalazłam akta kategorii Bc, które jak mi się wydaje nie powinny być w ogóle archiwizowane skoro są BC. Są to dokumenty zw. z obrotem gotówkowym - kopie raportów, kwitariusze, upoważnienia .. W obecnej instrukcji kancelaryjnej akta te miały by kat. B-5. Problem tkwi w tym, że nie wiem co z nimi zrobić czy mogę je zniszczyć bez zgody AP czy zgoda jest potrzebna ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Jusi



Dołączył: 17 Sty 2017
Posty: 63
Skąd: pomorskie

PostWysłany: Pią Mar 17, 2017 10:41 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Żadnej dokumentacji na stanie az nie możesz wybrakować bez zgody właściwego miejscowo ap. Zakładając że prowadzisz archiwum zakładowe, nie składnicę akt Smile

Jeśli chodzi o dokumentację kategorii Bc- może zostać wybrakowana z poziomu komórki organizacyjnej (bez przekazywania do az), ale w porozumieniu z archiwistą zakładowym i za uprzednią zgodą ap.

Jest taka możliwość, bo nie ma sensu robić sobie roboty i brać coś na stan, układać na półki w az, co zaraz przestanie istnieć Wink
Co nie zmienia faktu, że jeśli komórka będzie chciała dokumentację takową do az przekazać, to może to po prostu zrobić na postawie spisów z-o. Przecież to decyzja komórki co jest istotne i potrzebne, a nie formalnej kategorii archiwalnej. Ta ostatnia daje tylko i wyłącznie możliwość wybrakowania w danym czasie, nie konieczność.

Inną kwestią jest to, że kwalifikację dokumentacji określa jednolity rzeczowy wykaz akt- nie instrukcja archiwalna. I jeśli nowy jrwa do danego rodzaju dokumentacji przypisuje kategorię wyższą- to obowiązuje kategoria wyższa. Czyli Twoje kwitariusze mają teraz kategorię B5, bo tak nakazuje nowy jrwa.
Jeśli byłaby sytuacja odwrotna, że stary wykaz miałby wyższą kategorię niż nowy, to obowiązywałaby kategoria ze starego. Zawsze obowiązuje wyższa.

Masz więc zadanie na najbliższy czas- sprawdzić kwalifikację całości dokumentacji i porównać z nowym jrwa.
_________________
Jestem archiwistą, a jaka jest Twoja super moc?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
riscossa



Dołączył: 16 Mar 2017
Posty: 4

PostWysłany: Pią Mar 17, 2017 11:05 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mam składnicę akt nie archiwum, w aktualnym JRWA w ogóle nie ma kategorii Bc..
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Jusi



Dołączył: 17 Sty 2017
Posty: 63
Skąd: pomorskie

PostWysłany: Pią Mar 17, 2017 12:00 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

To zacznijmy od tego w jakim zakładzie pracujesz, czy jesteście pod nadzorem ap, i wtedy będzie wiadomo czy zgoda ap jest w ogóle u Ciebie wymagana.

A to że w nowym jrwa nie ma Bc nie ma żadnego znaczenia, skoro nowy podwyższa, Ty stosujesz kategorię wyższą.

Czy nowy rzeczowy tworzyliście sami, macie zatwierdzony/zaopiniowany przez ap?
_________________
Jestem archiwistą, a jaka jest Twoja super moc?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
bogna



Dołączył: 16 Maj 2013
Posty: 22

PostWysłany: Nie Mar 19, 2017 10:47 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zgoda AP na brakowanie dokumentacji obowiązuje również składnice akt pomimo, że nie sprawuje ono bezpośrednio nadzoru nad składnicą.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Jusi



Dołączył: 17 Sty 2017
Posty: 63
Skąd: pomorskie

PostWysłany: Nie Mar 19, 2017 1:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No gdzieś tam dzwoni ale nie końca; ) to dla jasności doprecyzujmy-
organy państwowe i państwowe jednostki organizacyjne oraz organy jednostek samorządu terytorialnego i samorządowe jednostki organizacyjne mają obowiązek, z naciskiem na słowo obowiązek, występować do dyrektora właściwego archiwum państwowego o zgodę na zniszczenie dokumentacji niearchiwalnej, co wynika z zapisów art.5 unza.
I tu pojawiają się obok az również składnice akt, które piszą o zgodę. Zgodzimy się jednak ze istnieją składnice, które o zgodę pisać nie muszą; p
Stąd moje pytanie brzmiało, gdzie autor posta pracuje, bo wtedy ustalimy czy obowiązek go dotyczy; )
_________________
Jestem archiwistą, a jaka jest Twoja super moc?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
riscossa



Dołączył: 16 Mar 2017
Posty: 4

PostWysłany: Pon Mar 20, 2017 2:18 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Pracuje w ZEAS-ie. Instrukcję mamy zatwierdzoną jeszcze ciepłaRazz
Dziękuję za sugestie Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Jusi



Dołączył: 17 Sty 2017
Posty: 63
Skąd: pomorskie

PostWysłany: Wto Mar 21, 2017 9:43 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No i mamy sprawę jasną Wink

Skoro jrwa jeszcze ciepły to zacznij od sprawdzenia kwalifikacji dokumentacji,
a potem zabierz się za wydzielenie dokumentacji do brakowania, które sfinalizujesz zgodą ap.

Powodzenia i pozdrawiam
_________________
Jestem archiwistą, a jaka jest Twoja super moc?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Patrycja Majchrzak



Dołączył: 07 Mar 2017
Posty: 8

PostWysłany: Wto Kwi 18, 2017 12:20 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

przy okazji dopytam - czy samorządowa osoba prawna również musi występować do AP z wnioskiem o brakowanie?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Jusi



Dołączył: 17 Sty 2017
Posty: 63
Skąd: pomorskie

PostWysłany: Sro Kwi 19, 2017 7:01 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Patrycjo- ponieważ wcześniej pisałaś, że pracujesz w spółce prawa handlowego- odpowiedź brzmi: nie musi. Ale może Wink

Precyzując odpowiedź pod Ciebie konkretnie (pisałaś też, że ap chce Was wziąć pod swoje skrzydła)- w momencie kiedy wejdziesz pod nadzór ap- obowiązek będzie i wówczas odpowiedź brzmi: musi Smile

Pamiętajmy jednak, iż nie dotyczy to wprowadzenia systemu bezdziennikowego i jrwa. Nadzór nie tworzy obowiązku posiadania jrwa, jeśli tego nie chcecie. Tworzy natomiast obowiązek posiadania instrukcji az.
Choć przyznam na marginesie, że w późniejszych kontaktach z ap posiadanie jrwa ułatwi Wam współpracę.

A decyzja o wzięciu pod nadzór już zapadła, czy to na razie wstępne rozmowy palcem na piasku pisane?
_________________
Jestem archiwistą, a jaka jest Twoja super moc?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum archiwistyczne Strona Główna -> Problematyka archiwistyczna Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
archiwum, archiwum zakładowe regały archiwum archiwum archiwum zakładowe archiwum